Heb jij ook #ZinInSchool?

Zet je boekentas aan het raam!

Laat aan de wereld zien hoeveel #ZinInSchool jij of je (klein)kinderen hebben na maandenlang thuisblijven.
Help ons zo het signaal te geven dat ieder kind over de hele wereld recht heeft op kwaliteitsvol onderwijs.
Doe mee!

Kinderen hebben vandaag meer dan ooit #ZinInSchool

Vanwege de coronacrisis moesten scholen hier – én in de hele wereld – de deuren sluiten. 90% van alle schoolgaande kinderen wereldwijd misten de afgelopen maanden niet alleen de lessen, maar ook hun klasgenoten, leerkrachten, momenten van rust, sport- en spelmomenten en een veilige plek waar ze zich gestimuleerd en gehoord voelen.

COVID-19 deed ons beseffen hoe belangrijk school is voor de groei én het welzijn van onze kinderen.

Doe mee met de #ZinInSchool-actie en stuur een krachtig signaal de wereld in! Toon samen met ons dat ieder kind ter wereld recht heeft op kwaliteitsvol onderwijs.

Zo kan je meedoen!

      • Maak je boekentas nu al klaar en zet ‘m aan het raam!
      • Heb je een printer? Druk dan de poster af en hang hem erbij. Of laat je tekentalent zien en maak je eigen #ZinInSchool-poster!
      • Maak een foto van jouw boekentas (en poster) en deel die op social media met #ZinInSchool. Nodig zeker ook je klasgenoten uit om mee te doen!

Unicef sticker
Unicef sticker
Kies hier je poster

UNICEF helpt wereldwijd kinderen met #ZinInSchool

Niet alleen in België hebben kinderen #ZinInSchool. Ontdek via enkele voorbeelden wat UNICEF doet zodat ieder kind in de hele wereld onderwijs kan krijgen, zelfs tijdens de coronacrisis.

  • Raiza

    Ecuador

  • Aliyar

    Kirgizië

  • Merveille

    Rwanda

Afgelegen is niet afgesneden

Raiza is één van mijn meest gemotiveerde leerlingen. Ze is altijd enthousiast wanneer ik langskom met nieuw lesmateriaal. Doris, leerkracht

Raiza is elf jaar en woont samen met haar moeder in het Amazonewoud in Ecuador. Nadat ze geholpen heeft met de klusjes in huis, maakt Raiza haar huiswerk. Dat doet ze zonder internet en smartphone! Net als haar klasgenoten krijgt Raiza wekelijks bezoek van haar leerkracht, die huiswerk meebrengt en haar vooruitgang nagaat.

Ook in het Amazonewoud zijn de scholen gesloten door de coronacrisis. Leerkrachten volgen hun leerlingen persoonlijk op door hen thuis te bezoeken in plaats van in de klas. Het lesmateriaal dat ze uitdelen, bouwt verder op de inhoud van een educatief programma dat UNICEF voor het eerst ontwikkelde na de desastreuze aardbeving van 2016. Omdat ook toen de scholen moesten sluiten, dreigden veel kinderen een leerachterstand op te lopen.

 

Foto: © UNICEF/UNI340951/Kingman

Vrijwilligers van UNICEF bouwen mee aan afstandsonderwijs

We vertalen alles wat de leerkracht zegt, van ”hallo” tot en met “tot ziens”. Vrijwilliger Nuraiym Askarbekova

Aliyar woont bij zijn tante, een UNICEF-vrijwilliger, in Osj. Dat is de grootste stad van Kirgizië. Soms helpt Aliyar zijn tante bij het vertalen van videolessen, maar vaak speelt hij rustig op de achtergrond.

In Kirgizië worden er wel 4 verschillende talen gesproken. Naast Russisch en Kirgizisch, de twee officiële landstalen, spreken sommige kinderen er Oezbeeks of Tadjieks. Natuurlijk hebben de kinderen die deze twee laatste talen spreken ook het recht om les te blijven volgen.

Daarom werkt UNICEF nauw samen met het Kirgizische Ministerie voor Onderwijs en Wetenschap en met lokale partners om een online leerplatform met videolessen te ontwikkelen.

Voor dat platform moeten meer dan 400 videolessen voor leerlingen en kleuters vertaald en ondertiteld worden. Niet alleen in de vier talen van het land, maar óók in Russische gebarentaal. Op die manier zijn de lessen toegankelijk voor alle kinderen in Kirgizië.

UNICEF-vrijwilligers onderbreken zelfs hun sensibiliseringscampagnes in scholen om zich toe te leggen op deze vertalingen van het online lesmateriaal.

 

Foto: © UNICEF/Zhanibekov

Radiolessen in tijden van corona

Radio is het populairste en meest toegankelijke medium in Rwanda. Onze radiostations bereiken bijna 99 procent van de bevolking. Aldo Havugimana, hoofd van de Rwandese publieke omroep.

Merveille is 10 jaar en volgt haar lessen dagelijks via Radio Rwanda, de publieke omroep van het land. Daarbij krijgt ze soms een beetje hulp van haar moeder, Jeannette.

Ook in Rwanda kunnen kinderen niet meer naar school wegens COVID-19. Maar niet elk kind beschikt er over internet of zelfs televisie. Daarom werkt de Onderwijsraad er samen met UNICEF en andere deskundige partners aan de ontwikkeling van dagelijkse radiolessen.

 

Foto: © UNICEF/UNI319832/Kanobana

UNICEF in actie

Voor Ieder Kind, onderwijs

UNICEF zet zich in zodat ieder kind de kans krijgt om naar school te gaan en kwaliteitsvol onderwijs kan volgen. Dit is immers een basisrecht (artikel 28 van het Kinderrechtenverdrag). COVID-19 tast dit recht aan en maakt de onderwijscrisis die al bestond, groter.

Voor de COVID-19-pandemie gingen ongeveer 27 miljoen kinderen in 24 landen getroffen door conflicten niet naar school. Dat wil zeggen dat 1 op 5 kinderen er geen les kreeg.

Op het hoogtepunt van de lockdown werden echter 1,6 miljard kinderen, ofwel 90% van de schoolgaande jeugd wereldwijd, afgesneden van onderwijs, maar ook van de steun van vrienden en leerkrachten. Zo komt ook hun welzijn en veiligheid op het spel te staan.

UNICEF kwam meteen in actie bij de uitbraak van de COVID-19-pandemie en zet zich in zodat alle kinderen naar school kunnen blijven gaan door:

Foto: © UNICEF/UNI320750// Frank Dejongh

Het online lesaanbod en ander lesmateriaal voor afstandsonderwijs te ontwikkelen en te vergroten;

Ouders, ook als ze zelf ongeschoold zijn, voldoende hulpmiddelen aan te bieden om hun kinderen thuis te helpen bij het leren;

Onze dienstverlening op vlak van kinderbescherming en psychologische ondersteuning uit te breiden;

Overheden en leerkrachten zo goed mogelijk te ondersteunen bij het plannen en voorbereiden van de heropening van scholen, zodat zoveel mogelijk kinderen veilig naar school kunnen terugkeren.